Cellförändringar

Cellförändringar i livmoderhalsen är ingen sjukdom, men kan vara ett förstadium till livmoderhalscancer. Livmoderhalsen kallas den nedre delen av livmodern. Kvinnor mellan 23 och 50 år kallas vart tredje år till gynekologisk cellprovskontroll, GCK. Därefter vart femte år fram till 60 års ålder. Att gå på regelbundna cellprovsundersökningar ger ett gott skydd mot livmoderhalscancer. Sök gynekolog om du får blodiga flytningar eller blödningar från underlivet.  - Vårdguiden

Imorgon kl 15:00 skall jag till sjukhuset för att göra uppföljning efter jag tog bort mina cellförändringar, se om jag fått bort allt... Detta är inget jag ser fram emot, jag tycker det är jätte jobbigt.
Jag är rädd för det då det gör så ont när dom klipper i livmodern utan bedövning, det svider/bränner till. En riktig smärta! Men ibland får man stå ut, bättre att gå och kolla sig än att det skulle gå så långt att de utvecklas och man inte får bort de...

När min läkare sa att jag hade cellförändringar missade hon att berätta vad det innebar, jag var 21 och skulle inte testats förs om två år, vi gjorde en rutinkoll... Jag trodde jag inte skulle kunna få barn i framtiden och jag vart livrädd, så var inte fallet och det är otroligt många som råkar ut för detta, inget man ska behöva vara livr'dd för eller skämmas för men man ska ha respekt för det!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0